Olin aamulla aikaisin koiralenkillä, jossa törmäsin sattumalta erään tilaajaorganisaation edustajaan. Minä tiesin, kuka hän oli, mutta en ollut varma tietääkö hän, kuka minä olen. Koirien kanssa tavatessa juttukynnys on kuitenkin melko matalalla, joten ainakin tervehtiminen sopii tilanteeseen. Yllätykseni olikin suuri, kun hän halusi antaa minulle kiittävää palautetta tekemästäni työstä – en muutamaan hetkeen edes tajunnut mistä puhuttiin mutta kun asia kirkastui, kirkastui myös katseeni ja hymyni nousi korviin saakka. Olen tehnyt niin hyvää työtä, että asia on kantautunut esihenkilötasolle – ja että tämä henkilö halusi myös aidosti jakaa palautteen kanssani. Kiitin häkeltyneenä ja vilpittömänä palautteesta sanoen ”no tämäpä oli upea aamun aloitus”. Ja niin se tosiaan oli. Se millä päivän aloittaa, usein viitoittaa päivän jatkoakin!
Laita hyvä kiertämään
Lenkkiä jatkaessani ajatukseni lähtivät laukkaamaan taas sitä kohti, miten arvokasta on saada ja antaa palautetta. Ja miten pienellä vaivalla voi aiheuttaa toiselle hyvää mieltä. Vastaani tuli rouva, jota en tuntenut, mutta toivotin aurinkoiset huomenet – ja vastaanotin samaisen, ilahtuneen toivotuksen. Hahaa – näin helppoa se on, hyvän kehässä kiertäminen!
Positiivinen kierre
Viime viikolla annoin julkisesti hyvää palautetta Linkkarissa omalle pankkitoimihenkilölleni aikaansaaden mukavaa ja tärkeää keskustelua palautteen merkityksestä – ja kuinka ollakaan, tämä kyseinen pankkihenkilö tuli vastaani myös tällä samaisella lenkillä. Päätin laittaa välittömästi hyvän kiertämään ja kerroin, että kyseisessä postauksessa oli myös muiden hänelle osoittamaa tukea…eikä varmaan tule yllätyksenä, että hän ilahtui ja yllättyi silmin nähden!
Hymy jonka annat, palaa aina luoksesi
Näin lukee kortissa, jonka sain kerran erään työyhteisöohjauksen päätteeksi osallistujalta. Hän halusi kiittää hetkestämme kortilla, ja mainitsi samalla miten mukava ja positiivinen kokemus kaikkineen oli – vaikka käsiteltiin myös haasteellisia aiheita. Edelleen, kun katselen tuota korttia muistitaulullani, hymy nousee kasvoilleni.
Ei teherä tästä ny numeroo?
Aikoinaan Hesburgerissa työskennellessäni huomasin, että noin 90 % saamastamme palautteesta oli negatiivista. Milloin valitettiin siitä, että suolakurkku oli ”lötsköä”, milloin siitä, että palvelu oli kestänyt ”pikaruokalaksi” kohtuuttoman kauan, milloin siitä, että palvelu oli ”ylimielistä” (eli jos nyt vaikka sadannetta kertaa kuulen saman seksistisen vitsin enkä jaksakaan siihen naurahtaa) …jos sitten joskus näitten palautteiden joukossa oli se 10 % eli jotain positiivista, se lähestulkoon niitattiin muistitaulullemme kaikille näkyviin – ja pidettiin pienet välitanssit tai tuuletukset. Tulin itse siihen johtopäätökseen, että positiivisen palautteen kirjoittamiseen on suurempi kynnys kuin negatiivisen. Voi olla myös kulttuuriimme sidonnaista (minua saa korjata, jos olen väärässä) se, että jos joku asia on hyvin, siitä ei tarvitse ”tehdä numeroo” tai ääneen sanoa – eli jos et saa palautetta, olet tehnyt työsi hyvin.
Tämä on asia, jonka kanssa olen itse Hesevuosista lähtien tehnyt hartiavoimin työtä: jos saan hyvää palvelua, pyrin AINA antamaan siitä myös palautetta – ja mieluusti vielä kirjallisena niin, että se kulkeutuu myös johtoportaan korviin ja silmiin. Meillä kaikilla on täällä elämäntehtävämme, ja minulla yhtenä missiona taitaa olla tämä 😎
Summaas jo yhteen
Olen omien kokemusteni summa ja ne tarinat, joita mukanani kannan ilmentää sitä todellisuutta, jossa nyt elän. Siksi varmaan aamulla spontaanisti saamani positiivinen palaute sai aikaan valtavan kiitollisuuden ja endorfiiniryöppyisen tunteen – ja hyvän kehän!
Milloin itse annoit hyvää palautetta jollekin?
Ps. Kirjoittelin tätä tekstiä ohjaustöideni lomassa ja nyt vielä työpäiväni viimeisillä minuuteilla. Työpäiväni on ollut täynnä aurinkoa ja hyvää mieltä – ja toki mahtavia kohtaamisia, jotka ovat omiaan lisäämään positiivista mieltäni. Edellinenkin kirjoitukseni käsitteli palautteen saamista – sattumaako? En usko, että elämässä on niinkään sattumia, vaan uskon universumin viisauteen ja tällä hetkellä se lie osoittaa minulle jotain palautteen mahdista ja mahdollisuuksista.