Näkyväksi ja kuulluksi tulemisen tarve

Perustin yritykseni helmikuun lopulla, heti kun olin saanut starttirahapäätöksen 25.2.2019. Maaliskuun alusta minulla oli oma toimitila, jota aloin vimmaisesti saattaa työskentelykuntoon. Yläkertaan kadun puoleiseen huoneeseen ryhmänohjaustila, ja väliseinän taakse oma toimisto. Alakertaan taukotila. Samalla pyörittelin byrokratian rattaita ja vastailin puhelimeen (ilmainen vinkki yritystä perustavalle: yritysrekisteriin ei kannata ilmoittaa omaa puhelinnumeroaan, ellei sitten halua vastailla seuraavia viikkoja jos millaisiin myyntipuheluihin) sekä lopettelin opintojani eli kirjoittelin kahta lopputyötä. Hommia piisasi kiitettävästi! 

Jo tammikuussa olin aloittanut yrittämisestä kiinnostuneille tarkoitetun Kipinä-valmennuksen ja tästä jatkoin keväällä yrittäjille suunnattuun Roihu-valmennukseen. Kävin myös useassa lyhyemmässä työpajassa ja tapahtumassa ottamassa haltuun kaikkea, mitä (yksin)yrittämiseen liittyy: brändääminen, palvelumuotoilu, markkinointi – you name it! Yksi itselleni hitain ja hankalin asia oli tämä, jonka äärellä juuri tekstiäni luet: NETTISIVUT. Sain useasti kuulla, kuinka tärkeää on, että yrityksellä on nettisivut – ja toki myös sivujen tulisi olla kiinnostavat, selkeät, brändiini sopivat ja helppokäyttöiset, niin lukijalle kuin itselleni. Blogin liittäminen sivustolle olisi myös suotavaa. 

Kun olin juuri päästänyt näppäimistöltäni pari lopputyötä maailmalle, ei sormiani varsinaisesti syyhyttänyt alkaa syytämään sisältöä nettisivuja varten…mutta pakon (ja silmissä kiiluvan, kirkkaan ja houkuttelevan tavoitteen) edessä tämäkin asia alkoi edetä, pikkuhiljaa. Kiitos rakkaalle ystävälle, jotka nämä sivut toteutti, ja sitä ennen pitkäpinnaisesti ohjeisti mitä tehdä ja ennen kaikkea, miksi. 

Yksi kaikkea ohjaustoimintaani johdattelevasta ajatuksesta on jokaisen ihmisen perustarve tulla nähdyksi ja kuulluksi. Olemme koko ajan suhteessa ympäröivään maailmaan, ja se, kuinka tulemme toisten silmissä otetuksi vastaan vaikuttaa olemiseemme ja tekemiseemme – tiedostamme sitä itse tai emme. Toivon, että nettisivuiltani pystyy lukemaan arvo- ja ajatusmaailmaani – ja toivon myös, että itse tulen nähdyksi ja kuulluksi nettisivujeni avulla. Minulla on nyt toimitila Savonlinnassa mainiolla paikalla ja julkisivu upeasti teipattuna, nettisivut, FB-sivut, IG-tili sekä muutama juliste kaupungin ilmoitustauluilla – ja tämä blogi. Olen olemassa! 

Nyt, kun sormeni ihan pian painaa ”julkaise”-näppäintä, olen samaan aikaan innostunut ja jännittynyt. Kuinka tämä ensimmäinen julkaisuni omien sivujeni kautta lähtee lentoon? Onko tämä minun näköistäni tekstiä? Olenko brändännyt itseäni oikeaan suuntaan? Tulenko nähdyksi, tulenko kuulluksi? Testataanpas! 

6 kommenttia:

  1. nähdyksi tulemisen yksi osanen on kuva, Sulla on hienoja selfieitä, anna palaa…teksti on Sinua ja pisteet siitä, ettet jaarittele sanaakaan ja tämä on sopivan mittainen 😊

    1. Kiitos kommentista! Selfietkään ei yleensä kerro ihan koko kuvaa mutta kiva jos ne on mielestäsi onnistuneita 🙂 Jaarittelemiselle jyrkkä EI!

  2. Sinun ohoh.fi sivusi ovat erittäin toimivat ja tietoa löytyy helposti. Sivut ovat myös kauniit ja sisältö houkutteleva.
    Mutta kysyt tuletko nähdyksi. Tuletko löydetyksi?! Elämme aikaa, jolloin jokin asia tai ilmiö voi hetkessä saada järjettömät mittasuhteet, kun taas jonkin toinen asia ei pääse millään pinnalle ja hukkuu aina vain laajenevan median, viestien ja uutisoinnin virtaan. Sinulla on hyvät mahdollisuudet tulla nähdyksi.
    Koska.
    Koska Sinulla on hyvä verkosto face to face -kontakteja, jotka haluavat levittää infoa. Koska olet sellainen ihminen, että jäät mieleen – et unohdu. Koska kosketat. Silloin kun ihminen saa jotain, hän haluaa vastineeksi antaa. Ja Sinulta saa ja Sinulle haluaa!
    Kyllä, uskon, että tulet nähdyksi ja kuulluksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.